Forskellen på selvtillid og selvværd+++

Selvværd: Handler om hvordan du har det med dig selv som person. Det er en indre følelse, og har du et godt selvværd, tror du på at du er noget værd som menneske. Andres meninger om dig ændrer generelt ikke på hvordan du ser på dig selv og dit eget værd.

Selvtillid: Handler om hvorvidt du tror på dig selv og dine præstationer. Selvtillid er baseret på ydre ting og hvordan du fungerer i forskellige sammenhænge.

1. Gør noget ud af dit udseende

Det kan måske godt virke lidt overraskende, men hvis du føler dig flot og velplejet, vil du automatisk tænke mere positivt om dig selv. Faktisk er det både for mennesker og dyr et grundlæggende biologisk instinkt at holde sig velplejet, og hvis du ikke føler dig ikke særlig attraktiv, vil det påvirke måden du opfatter dig selv på.

 

2. Dyrk motion

Alle der dyrker motion kender nok til at de får det bedre med dem selv – måske ikke mens træningen står på, men så i al fald, når det er færdiggjort. Når du dyrker motion frigives der en masse endorfiner fra din hjerne. De gør dig mere veltilpas og gladere. Regelmsæsig motion kan dermed have en stor betydning for dit selvværd.

3. Smil og ret dig op

Psykolog Amy Cuddy skriver, at når du retter dig op og smiler, sænkes stresshormonet kortisol. Det kan godt være lidt svært, hvis man ikke er så glad, men når du smiler, narrer du hjernen til at give dig mere glæde og overskud.

4. Hjælp andre

Når du hjælper andre og fokuserer på andre end dig selv, kan det hjælpe til, at du får et mere positivt billede af dig selv.

 

5. Bliv bedre

Det kan give større selvværd at gå i gang med at lære et nyt sprog eller et helt nyt fag. Det støtter din tillid til, at du er i stand til at lære noget, og det øger dermed værdien af dig selv. Samtidig er det også fedt at lære noget nyt.